Hektolitry Informacji

Dlaczego warto zapraszać gości do winnicy?

Enoturystyka Autor:

Enoturystyka na PogórzuHistoria winiarstwa jest prawie tak długa jak historia ludzkości. Już starożytni Grecy i Rzymianie lubili odwiedzać regiony, w których uprawiano winorośl i produkowano wino. Kultura winiarska obejmująca spędzanie wolnego czasu w przyjemnych okolicznościach winnic i winiarni rozwijała się przez wieki, aż narodziło się zjawisko, które dziś nazywamy enoturystyką.

Enoturystyka (od greckiego oinos czyli wino) to wszystkie formy aktywności turystycznej bezpośrednio związane z czynnikiem winiarskim lub nim powodowane; wyjazdy do winnic i regionów winiarskich, wizyty w winiarniach/przetwórniach, udział w imprezach związanych z winem – festynach, biesiadach, degustacjach wyjazdowych. Według niektórych definicji, wartością dodaną enoturystyki jest edukacja. Definicja turystyki winiarskiej jest ogólnie znana, nie wszyscy jednak wiedzą, że enoturystyka jest obecnie jedną z najintensywniej rozwijających się gałęzi turystyki, zdobywa coraz więcej zwolenników i cieszy się ogromnym zainteresowaniem w najróżniejszych częściach świata.

Wyjazdy enoturystyczne to nie tylko rekreacja i edukacja z winem w roli głównej. Wizyty w winnicach zawsze wiążą się również z unikalnym sposobem spędzania czasu z dala od hałasu dnia codziennego i zgiełku wielkich miast. Są kontaktem z naturą i spotkaniami z wyjątkowymi ludźmi. Wszystko to sprawia, że turystyka winiarska jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla wielu osób znudzonych „konwencjonalnymi” rozrywkami. Przykuwa uwagę wszystkich tych, którzy umieją cieszyć się życiem – poszukiwaczy niesztampowych emocji winiarskich, miłośników podróży i przygód.

Turystyka winiarska zaczęła rozwijać się koło połowy XX wieku. Swoje początki miała w Niemczech, gdzie powstawały pierwsze Weinstrasse – specjalnie wyznaczane trasy winiarskie oraz we Francji, gdzie winiarze zaczęli zapraszać gości do swoich piwnic.

Enoturystyka na PogórzuTakże inne kraje europejskie, zwłaszcza te z bogatymi tradycjami winiarskimi stopniowo odkrywały zalety enoturystyki. W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie stała się ona nawet jednym z głównych czynników warunkujących rozwój winiarstwa. Dziś w wielu regionach Europy i Świata turystyka winiarska jest sposobem na życie i źródłem utrzymania wielu ludzi, stała się prawdziwym przemysłem
turystycznym.

W Polsce winiarstwo odrodziło się stosunkowo niedawno. Ze względu na tworzącą się dopiero kulturę picia wina oraz przez specyfikę naszych winnic; niewielkie powierzchnie upraw i wysokie koszty produkcji, enoturystyka od samego początku odgrywa bardzo ważną rolę. Zaplecze turystyczne gospodarstw winiarskich często jest jednym z naturalnych elementów traktowanych przez ich właścicieli na równi z winnicą i przetwórnią.

Przygotowanie dobrej oferty enoturystycznej, przyjmowanie gości i utrzymanie stałego, wysokiego i atrakcyjnego poziomu usług nie jest łatwe. Jest to jednak trud, który warto podjąć. Dlaczego?

Oto klika powodów:

PRZEDE WSZYSTKIM PROMOCJA

Każde udane wydarzenie w winnicy i każdy zadowolony gość do bardzo dobra reklama. Promocja imprezy w winnicy jest również promocją samej winnicy. Relacja z wydarzenia jest prezentacją naszej oferty. Osoby, które odwiedzając winnicę wyniosą z niej zapas dobrych wspomnień, nie tylko chętnie będą do nas wracać, ale swoimi wrażeniami podzielą się ze znajomymi, których wizyty również możemy się potem spodziewać.

Dlatego zawsze warto, bardzo starać się przy organizacji imprez, dbać o każdy szczegół i czasem nawet przymknąć oko na bezpośredni dochód, mając świadomość, tego że udane wydarzenie jest inwestycją, która z nawiązką zwróci się w przyszłości.

BUDOWA MARKI I TWORZENIE GRUPY GOŚCI – KLIENTÓW

Organizując degustacje i inne imprezy w winnicy pracujemy na swoją markę, budujemy nasz wizerunek, utrwalamy nasza obecność w świadomości klientów. Tworzymy i rozszerzamy grupę osób, które znają naszą winnicę, a z czasem zaczynają ją darzyć coraz większą sympatią. Budujemy swoistą społeczność naszych gości.

POZNAJEMY KLIENTÓW I ICH OCZEKIWANIA

Nic nie daje pożyteczniejszej wiedzy o rynku niż bezpośredni kontakt z klientem. W branży winiarskiej jest to tym ważniejsze, że klienci są dość wymagający i często mają bardzo specyficzne oczekiwania. Przyjmując u siebie gości możemy dowiedzieć się dużo o ich preferencjach dotyczących wina oraz uzupełniających elementów naszej oferty: usług, innych towarów, dodatkowych atrakcji.
Możemy poznać naszych klientów i zaplanować optymalną dla nich ofertę oraz sposoby jej reklamowania/promocji.

EDUKACJA
Spotkania z naszymi gośćmi zazwyczaj zawierają elementy edukacyjne. Dobrze dobrane zagadnienia, przedstawione w przystępny sposób nie tylko mogą zainteresować odwiedzające nas osoby, ale w pewien sposób kształtować będą ich postrzeganie wina i winiarstwa. W Polsce, gdzie kultura winiarska dopiero się tworzy, a spożycie wina jest ciągle bardzo niskie, w porównaniu z większością krajów europejskich, edukacja i propagowanie dobrej kultury winiarskiej jest szczególnie istotne. Pokazując nasze wino i winnicę od możliwie najlepszej strony, pracujemy na wizerunek całego winiarstwa.

PROMOCJA REGIONU
Promując naszą winnicę, budujemy pozytywny wizerunek całego regionu. Każdy wie, że w grupie można zdziałać o wiele więcej niż w pojedynkę. Dlatego warto pracować na wspólny sukces nasz i naszych sąsiadów. Enoturyści o wiele chętniej odwiedzają winnice w miejscach, gdzie jednego dnia, pokonując niewielkie odległości mogą odwiedzić kilku winiarzy. Region również lepiej utrwala się w świadomości konsumentów zarówno pod względem specyfiki turystycznej jak i wina. W grupie jesteśmy po prostu bardziej interesujący dla klientów, bo możemy im więcej zaproponować.

BEZPOŚREDNI DOCHÓD

Kwestia bezpośredniego dochodu z wizyty enoturystów w naszej winnicy mimo, że nie powinna być traktowana jako rzecz najważniejsza, jest niezwykle istotna. Nawet jeżeli imprezy organizujemy jako inwestycję w promocję naszej marki, warto żeby ich organizacja dawała nam przynajmniej minimalną satysfakcję finansową. Na początku warto uzbroić się w cierpliwość i nie starać się zarobić dużo, za wszelką ceną. Później, gdy wypracujemy sobie dobre i sprawdzone pozycje w naszej ofercie przyjdzie czas również na większy i łatwiejszy zysk. Im szersza i ciekawsza będzie nasza oferta tym łatwiej
będzie nam osiągać dobre wyniki finansowe. Organizując u siebie wydarzenia i zapraszając gości do winnicy mamy do wyboru cały wachlarz opcji uzyskania dochodu, między innymi: sprzedaż biletów na konkretne wydarzenia, sprzedaż wina (kieliszki i butelki), opłata za dodatkowe usługi (np. szkolenia, prezentacje), sprzedaż gadżetów związanych z winnicą lub regionem, sprzedaż innych produktów (naszych lub lokalnych, pochodzących od zaprzyjaźnionych producentów), oferta noclegowa, oferta gastronomiczna, wynajmowanie pomieszczeń, udostępnianie winnicy/ piwnicy.

To tylko niektóre z zalet enoturystyki i korzyści, jakie winnica może czerpać z zapraszania do siebie gości. Każda winnica może stworzyć ofertę turystyczną na miarę swoich możliwości… Nie musi to być luksusowy hotel z wykwintną restauracją i spa. Wystarczą niewielkie, gustownie urządzone pokoje z widokiem na winnicę. Jeśli nie ma bazy noclegowej, można skupić się na organizacji ciekawych imprez.
Wymówką nie jest nawet brak sali degustacyjnej, bo w sezonie letnim możemy zorganizować fantastyczne przyjęcie nawet w rozbitym na podwórku namiocie.

Dobry gospodarz zawsze znajdzie wyjątkowy sposób na godne podjęcie swoich gości.

Ostatnie z: Enoturystyka

Idź do Do góry